اگر به عنوان یک فریلنسر در حال تحقیق در زمینه مهارت های دیجیتال مارکتر هستید تا به این حوزه کاری وارد شوید. در این مقاله ما شما را با ۲۰ مهارت ضروری برای دیجیتال مارکترها آشنا خواهیم کرد. شما نیازی به داشتن تک‌تک مهارت‌های بازاریابی دیجیتال ندارید؛ اما موارد موجود در این لیست به شما کمک می‌کنند تا در هر نقشی موفق شوید.

بسیاری از افراد با مهارت‌های نرم وارد صنعت بازاریابی دیجیتال می‌شوند. این مهارت‌ها می‌توانند یادگیری مهارت‌های سخت را ساده‌تر کنند. گفته می‌شود که مهارت‌های نرم را نمیتوان واقعاً آموزش داد؛ اما من به شدت با آن مخالفم. برای انجام بهترین کارها در حوزه دیجیتال مارکتینگ، به مهارت‌های نرم و سخت نیاز دارید و خبر خوب این است که می‌توانید روی ساخت هر دو نوع کار کنید.

مهارت های دیجیتال چیست؟

مهارت‌های نرم دیجیتال مارکتر

مهارت‌های نرم، مهارت‌هایی هستند که با نحوه کار شما مرتبط هستند و بسیاری از افراد بدون اینکه واقعاً فکر کنند، آنها را دارند. در ادامه ۱۰ مهارت نرم به شما معرفی خواهد شد:

#۱ کنجکاوی
من عاشق زمانی هستم که یک کارمند می‌خواهد بیشتر بیاموزد. جنبه‌های زیادی از بازاریابی دیجیتال و بسیاری از حوزه‌های دیگر وجود دارد. ولع داشتن دانش بیشتر در مورد اینکه چگونه همه اینها با هم تناسب دارند واقعاً شما را در هر نقشی بهتر می‌کند.

#۲ سرسختی
اگر به راحتی تسلیم شوید، بازاریابی دیجیتال احتمالاً زمینه مناسبی برای شما نیست. ممکن است روی بهبود رتبه‌بندی یک سایت کار کنید و به‌روزرسانی الگوریتم‌ها بر شما غلبه کند، یا ممکن است ایده‌هایی مطرح کنید که رد شوند. ممکن است از شما خواسته شود تا بفهمید چرا یک سایت خوب کار نمی‌کند. هر روز چیز جدیدی وجود دارد، و این چیزی است که همه چیز را جالب نگه می‌دارد.

#۳ تمایل به گوش دادن و یادگیری
شما به عنوان یک دیجیتال مارکتر به مهارت گوش دادن و یادگیری نیاز دارید. ممکن است لازم باشد به مشتریان خود گوش دهید و دستورالعمل‌هایی که به شما می‌دهند را امتحان کنید تا شگفت زده شوید. اینکه فکر کنید همه چیز را می‌دانید به این معناست که فرصتی برای بهتر شدن را به خودتان نمی‌دهید. حتی یک دیجیتال مارکتر برای یادگیری مهارت‌های جدید به دوره‌های آموزشی گوش می‌دهد.

#۴ سازگاری
کارهای شما می‌تواند از یک ماه به ماه دیگر متفاوت باشد و حتی لیست مشتریان تغییر کند. مثلا ممکنه یک ماه روی حوزه مالی و ماه دیگر روی حوزه‌های گردشگری کار کنید. یک دیجیتال مارکتر ممکن است برای سازگاری با برنامه‌های متغیر خود حتی به یادگیری مهارت‌های جدید نیاز داشته باشد.

#۵ قابلیت انجام چند کار به صورت همزمان
در دیجیتال مارکتینگ همیشه یک سری چیزها به یکباره در حال انجام است. شما می‌خواهید آخرین مقالات را بخوانید، آخرین توییت‌های مرتبط را ببینید، کار خود را انجام دهید، بفهمید که چگونه کاری را به روشی متفاوت انجام دهید که در زمان صرفه جویی کنید، گزارش‌ها را انجام دهید و غیره. اگر نتوانید به خوبی چند کار را با هم پیش ببرید خیلی زود عقب خواهید افتاد.

#۶ همدلی
توانایی دیدن چیزها از دیدگاه دیگران برای هر نوع بازاریابی ضروری است. این مهمه که بفهمیم چرا یک فرد تفکر خاص خود را دارد.

#۷ مسائل کاری را خصومت شخصی نبینید
گاهی اوقات ما آن‌قدر درگیر کاری هستیم که فکر می‌کنید هر کاری که انجام داده‌ایم درست و بی عیب است و نمی‌خواهیم یک قدم به عقب برگردیم و به صحبت‌های دیگران گوش دهیم. چون تمام فکر ما این است که می‌دانیم بهترین کار چیست. همه ما باید بدانیم که همیشه کارها را به درستی انجام نمی‌دهیم و گاهی حتی مهم نیست که چقدر ما درست می‌گوییم.

وقتی فکر می‌کنید که برای کلمات کلیدی عالی پیشنهاد قیمت داده‌اید، مشتری از شما می‌خواهد برای کلمات کلیدی دیگری پیشنهاد قیمت دهید و شما نمی‌توانید این مسئله را شخصی تلقی کنید.

#۸ اخلاق کاری قوی
بدیهی است که در اکثر کسب و کارها واقعاً به اخلاق کاری قوی نیاز دارید اما ممکن است کاری مانند ساخت لینک را بدون اینکه بخواهید سخت کار کنید انجام دهید؛ شما به خوبی عمل نمی‌کنید چون گاهی اوقات بسیار خسته کننده است.

زمانی که بازاریابی با شکست مواجه می‌شود، شروع از نو می‌تواند بسیار دشوار باشد. شما با موانع زیادی با فرم‌های مختلفی روبرو خواهید شد، بنابراین بسیار مهم است که به تلاش ادامه دهید و تسلیم نشوید.

#۹ صداقت و شفافیت
یکی از ناراحتی‌هایی که یک دیجیتال مارکتر ممکن است تجربه کند این است که خود یا اطرافیان نمی‌توانند به اشتباهی که کرده‌اند اعتراف کنند. حتی اگر در طول کار اشتباهی مرتکب شدید باید صداقت داشته باشید و به آن اعتراف کنید و در جهت جبران اشتباه خود تلاش کنید.

مهارت‌های دیجیتال مارکتر – مهارت‌های نرم

#۱۰ توانایی گفتن ” نمی‌دانم” را داشته باشید
این مهارت بسیار سخت است اما شما به یادگیری آن نیاز دارید. همیشه به ما گفته می‌شود که اعتراف نکنید که چیزی را نمی‌دانید، اما به نظر من این اشتباه است. تا شما اعتراف نکنید که چیزی را نمی‌دانید یاد نمی‌گیرید. اگر چیزی را نمی‌دانید باید کاوش کنید و آن را درک کنید. ندانستن چیز خجالت آوری نیست.

مهارت‌های سخت دیجیتال مارکتر

مهارت‌های سخت، مهارت‌های قابل آموزش هستند. در ادامه ۱۰ مهارت سختی که به شما کمک می‌کنند دانش گسترده‌تری از این صنعت داشته باشید آورده شده است:

#۱ جستجوی خوب
مردم دائماً سؤالاتی را می‌پرسند که به راحتی می‌توانند در گوگل سرچ کنند، اما زمان زیادی را برای این کار تلف می‌کنند. شما باید بتوانید اطلاعات را جستجو کنید و با هر روز بهتر شوید تا در میان انبوهی از اطلاعات نامربوط گرفتار نشوید. تا جایی که امکان دارد خودتان تحقیق کنید و از شخص دیگری نخواهید که این کار را برای شما انجام دهد.

#۲ استفاده از اکسل، گوگل شیت و غیره
حداقل باید بتوانید عملکردهای اصلی را در یک صفحه گسترده انجام دهید اما بسته به شغل خود، عاقلانه‌تر این است که یاد بگیرید چگونه به طور مؤثری می‌توانید با مجموعه‌ای بزرگ از داده‌ها کار کنید. از داده‌های کلمات کلیدی گرفته تا بک‌لینک‌ها، دریافت اطلاعات مورد نظر بدون استفاده از توابع پیشرفته کار سختی است. بنابراین استفاده از اکسل و سایر ابزارهای صفحه گسترده و همچنین تجسم داده را یاد بگیرید.

#۳ انجام تحقیق و جمع آوری داده‌ها
به احتمال زیاد در برخی مواقع نیاز خواهی داشت که داده‌ها را از منابع مختلف استخراج کنید ابزارها و منابع زیادی برای این کار وجود دارد که بسیار مهم است بتوانید متوجه شوید که کجا باید جستجو کنید و چگونه آنچه را که نیاز دارید را به دست آورید. اگر در حال تولید محتوا هستید، همچنین باید بتوانید اطلاعات را پیدا و تأیید کنید.

#۴ استفاده از گوگل آنالیتیکس
شما می‌توانید اطلاعات زیادی از Google Analytics را به دست آورید که امتحان نکردن و عدم تسلط بر آن فرصت‌های خوبی را از شما می‌گیرد. اگر گوگل اطلاعاتی در مورد سایت شما در اختیارتان قرار می‌دهد باید حتماً از آن استفاده کنید. از بررسی ترافیک گرفته تا ردیابی تعاملات، Google Analytics یک ابزار ضروری و رایگان است که می‌توانید به آن مسلط شوید و مهارت خود را به عنوان یک متخصص سئو افزایش دهید.

#۵ استفاده از حداقل یک ابزار اصلی سئو
به‌غیراز Google Analytics، بهتر است که بدانید که چگونه حداقل از یک ابزار سئو استفاده کنید که بتوانید مجموعه داده متفاوتی را در اختیار شما قرار دهد. هر کدام از این ابزارها مزایا و معایب خود را دارند که باید با آنها آشنا شوید. اگر متوجه شوید که چقدر گزارش و اطلاعات می‌توان از این ابزارها به دست آورید شگفت زده می‌شوید.

#۶ تجزیه و تحلیل اثربخشی تلاش‌های شما
برخی افراد پیشرفت را با افزایش ترافیک اندازه گیری می‌کنند، برخی تعاملات را دوست دارند. KPI شما هر چه باشد، باید بدانید که چگونه آنها را به طور قابل اعتمادی ردیابی کنید.

#۷ ارتباطات
چه از طریق نوشتن یا صحبت کردن ارتباط بهتری برقرار کنید، مهارت‌های ارتباطی خوب کاملاً حیاتی است. ممکن است کارمندان شما به صورت ریموت با شما کار کنند، بنابراین زمان زیادی را صرف چک کردن ایمیل و ارسال ایمیل صرف خواهید کرد. من فکر می‌کنم مهارت‌های ارتباطی خوب برای برخی افراد به طور طبیعی به وجود می‌آید. اما اگر آنها برای شما این کار را نکنند، قطعاً می‌توانید برای بهبود آن تلاش کنید.

#۸ پی بردن به اینکه چه چیزی در حال وقوع است
اگر ترافیک به طور ناگهانی کاهش یابد یا Bounce Rate شما به شدت افزایش یابد، مهم است که بدانید چگونه علل احتمالی را ردیابی کنید. شما فقط باید بدانید کجا را بررسی کنید و چگونه اطلاعات کافی را به دست آورید تا از آنچه در حال رخ دادن است ایده بگیرید و سپس شروع به اصلاح کنید.

پی بردن به اینکه چه چیزی در حال وقوع است

#۹ استفاده از ابزارهای خزنده
چندین ابزار خزنده عالی وجود دارد و شما باید حداقل با یکی از آنها آشنا شوید. حتی اگر در کار خود خیلی تخصص ندارید، فقط اینکه بتوانید اطلاعاتی در مورد تغییر مسیرها یا محتوای تکراری به دست آورید می‌تواند فوق‌العاده مفید باشد.

#۱۰ کدنویسی یا درک کد
فکر می‌کنم که متخصصان سئو حداقل باید با HTML آشنایی داشته باشند. مهارت‌های برنامه نویسی پیشرفته‌تر (مانند یادگیری پایتون) مطمئناً مفید است. کدنویسی همچنین به شما می‌آموزد که چگونه بسیار منطقی فکر کنید و مهارت‌های حل مسئله شما را بهبود می‌بخشد. حتی اگر هرگز فرصتی برای کدنویسی نداشته باشید، برای فکر کردن به مشکلات مجهزتر خواهید بود.

آیا واقعاً باید همه مهارت های دیجیتال مارکتر را باید داشته باشیم؟
قطعاً نه. تعداد بی‌شماری از متخصصان سئو وجود دارند که مثلاً کدنویسی نمی‌دانند و می‌توانند وظایف خود را به خوبی انجام دهند. افرادی هستند که مهارت‌های نرم زیادی ندارند و حالشان خوب است.

در دنیای امروزی و با وجود موقعیت‌های ریموت کار کردن، انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به همیشه وجود دارد، جایی که دوست دارید کار کنید، گاهی اوقات هر زمان که دوست دارید کار کنید و به سادگی کار را انجام دهید. اما وقتی زمان رشد شغلی و افزایش ارزش حرفه‌ای‌تان فرا می‌رسد، قطعاً می‌خواهید روی چند مورد از مهارت‌های بازاریابی دیجیتال اشاره شده در بالا کار کنید.

درآمد دیجیتال مارکتر موفق
مسلماً هر دیجیتال مارکتری دارای درآمدی است اما این درآمد بسته به عوامل مختلفی می‌تواند بیشتر یا کمتر باشد. چه عواملی بر حقوق دیجیتال مارکتینگ تأثیر می‌گذارد؟ عواملی که بر میزان درآمدی که می‌توانید از دیجیتال مارکتر کسب کنید عبارت‌اند از:

تجربه: تجربه نقش مهمی در درآمدی که می‌توانید کسب کنید دارد. اما باید توجه داشت که سال‌ها کار در این صنعت به تنهایی تضمینی برای حقوق بالاتر نیست. برخلاف سایر مشاغل بازاریابی، یک دیجیتال مارکتر باید بداند که چگونه با تعدادی از کانال‌های دیجیتال کار کند و اگر تمام وقت خود را صرف کسب مهارت تنها کرده باشد، این کار باعث افزایش حقوق نمی‌شود.
مهارت: یک دیجیتال مارکتر موفق نیاز به داشتن تعدادی مهارت دارد. هرچه مهارت‌های دیجیتالی بیشتری داشته باشید، حقوق شما خواه بود.
شهرت: این عاملی است که اکثر حرفه‌ای‌ها نادیده می‌گیرند، اما زمانی که به درستی انجام شود، می‌تواند تفاوت زیادی در دستمزدی که می‌توانید در یک شرکت یا به عنوان یک فریلنسر دریافت کنید، ایجاد کند.
کشور: می‌توانید در خانه کار کنید و به مشتریان در هر نقطه از جهان خدمت کنید، کشور محل سکونت شما عاملی است که بر حقوق یا نرخ ساعتی شما تأثیر می‌گذارد (اگر فریلنسر هستید). در داخل یک کشور نیز تفاوت حقوق وجود دارد. درآمد افرادی که در شهرهای شلوغ زندگی می‌کنند بیشتر از افرادی است که در شهرهای کوچک‌تر یا مناطق روستایی زندگی می‌کنند.
موقعیت شغلی: با ترقی شغلی و افزایش مسئولیت‌های شغلی شما، حقوقتان افزایش پیدا می‌کند. به طور مثال؛ دیجیتال مارکتری که یک تیم را رهبری می‌کند بیشتر از متخصصی که به تنهایی کار می‌کند دستمزد دریافت می‌کند. همچنین افرادی که تجربه کار در بازار سنتی و آنلاین را دارند می‌توانند به حقوق بالاتری دست پیدا کنند.
توانایی ارائه نتایج: یکی از تفاوت‌های بازاریابی سنتی و بازاریابی آنلاین این است که همه چیز قابل اندازه گیری است. این بدان معناست که تشخیص سودآوری یک کمپین بازاریابی دیجیتال و بازگشت سرمایه ساده است. بازاریابانی که می‌توانند کمپین‌های سودآوری را اجرا کنند و ارزش پولی واقعی را برای یک شرکت فراهم کنند، نسبت به بازاریابانی که فقط وظایف معمولی را انجام می‌دهند، درآمد بیشتری دریافت خواهند کرد.
امیدواریم با کسب مهارت های دیجیتال مارکتر به درآمد مورد نیاز خود دست پیدا کنید. اگر شما در این حوزه فعالیت دارید می‌توانید تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست